amistyle 1.4

Miten minä huolehdin itsestäni?

Olen huomannut, että onnistumisen tunne alani töissä tuo paremman fiiliksen.Myös se, kun oppii jotain uutta niin tuo paremman fiiliksen. En vielä tähän mennessä kuitenkaan ole huomannut, että olisin tehnyt jonkin asian "huonosti", mikä olisi aiheuttanut oireilua. Ainoastaan kotona ripsien teossa, huomaan aina seuraavana päivänä selän ja niskan olevan kipeä. Johtuu varmaankin siitä, että tuolini on liian matala, ja joudun liikaa kurottamaan niskaani. Meillä on Amistylessä käytössä asiakkaan sekä työntekijän tuoleissa säädettävyys, jotta ergonomisuus pysyisi oikeana ja kädet oikeassa asennossa. Meille on myös kerrottu asentoja, joissa on hyvä ergonomisuus. Esimerkiksi, kuinnka pitää saksia tai fööniä kädessä.

Miten huolehdin henkisestä puolestani?

Itse en stressaa. En ole koskaan huomannut itsessäni stressin oireita, joten minulla ei ole myöskään keinoa purkaa sitä. Ajattelisin, että jos stressaisin jotakin, niin hoitaisin sen menemällä lenkille tai olemalla ajattelematta asiaa, joka stressaa.
Jos olen ahdistunut, helpotan sitä yleensä puhumalla. Varsinkin poikaystävälleni puhuminen helpottaa ahdistusta eniten. En kuitenkaan ole koskaan ollut pitkään ahdistunut, ja ahdistus on aina mennyt nopeasti ohi.
Jos olen poikki, unohdan kaiken muun, ja menen sängylle makaamaan ja katsomaan sarjoja tai leffoja. Minulla ei ole asioita, joilla kuormittaisin itseäni liikaa.
Henkisen jaksamiseni huomioimista voisin kehittää nukkumalla enemmän. Menen yleensä liian myöhään nukkumaan, ja herätys on aikaisin. Nyt etätöissä on kuitenkin se hyvä puoli, että tehtävät voi tehdä sängyssä juuri herättyään ja samalla syödä aamupalaa. Se on rentouttavaa ja voi herätä juuri ennen nimenhuutoa kun ei tarvitse laittautua tai lähteä minnekään.

Fyysisen jaksamisen huolehtiminen:

Kun olen istunut koko päivän koneella, tai tehnyt töitä kädet ylhäällä, huolehdin oman kehoni voinnista levolla ja joskus lenkillä. Lihaksia olen hoitanut venyttelyllä, mutta niveliä en oikein mitenkään. Pitäisi kyllä, sillä minulla on ollut ranteessa monta kertaa jännetupen tulehdus.
En mielestäni tee itseni vuoksi tarpeeksi. Mielestäni minun pitäisi enemmän alkaa käydä lenkeillä, ja huoltaa kehoa. Kohta kuitenkin kun ilmat lämpenevät, alan käydä paljon enemmän lenkeillä, koska en pidä tästä kylmästä säästä. Ehkä myös kehon huoltoa pitäisi alkaa tekemään.

Kommentit

Suositut tekstit